Tekster til søgemaskiner og de besøgende – hvordan?

Er du bare lidt inde i online markedsføring, ved du allerede nu, at tekster er blandt de absolut vigtigste elementer, hvis du skal have de gode placeringer oppe foran i bussen hos søgemaskinerne. Men hvordan skriver man tekster til søgemaskinerne, der samtidig tilgodeser de besøgende? Kan det lade sig gøre, og i så fald hvordan?

Vi tager et dyk lidt længere ned i den moderne form for ”SEO-tekster”, så puds dine læsebriller og kig med her, hvor du kan blive klogere på området, så både Google, men også de besøgende, elsker dine tekster.

Der var engang… en SEO-tekst

Som overskriften nok afslører, kommer vi kort ind på, hvordan SEO-tekster engang skulle skrives – det er altså IKKE sådan, du skal gribe dem an længere. Før i tiden var det ikke så meget indholdet og det værdiskabende element, som var det mest tungtvejende, men i stedet handlede det utrolig meget om, at du skulle presse søgeord ind – og gerne så mange af dem som overhovedet muligt. Det gjorde det hele en tand besværligt at læse, og det var ikke noget, der fald i god smag hos de besøgende, men skulle man have succes online, var det ikke desto mindre konkurrencevilkårene.

Keyword stuffing var et fancy ord for det, og det er altså ikke noget, du skal praktisere længere. Vi kommer selvfølgelig ind på søgeordstætheden m.m. senere, så det bliver gjort ordentligt hos dig.

Den moderne SEO-tekst – det skal du have fokus på i dag

Google og de andre søgemaskiner er blevet markant klogere, end de var for nogle år tilbage, og det har medført, at de nu holder øje med nogle lidt andre parametre.

Google vil som enhver anden virksomhed kun vise det bedste frem for sine kunder, mens det mindre gode indhold gerne gemmes lidt af vejen. Af den grund er der kommet enormt fokus på dvæletiden, hvilket er et begreb, der dækker over, hvor længe en person bliver på en given side.

Det handler om, at virksomheder skal skrive tekster, de besøgende gider at læse nu, hvis de skal rangere i søgemaskinerne.

(Kilde:Backlinko.com)


Af ovenstående billede fremgår bounce-raten, og den forklarer også lidt om dvæletiden. Den viser nemlig, at de sider, hvor folk hopper hurtigt fra (høj bounce rate), vil få det svært i søgeresultaterne, da en høj bounce rate påvirker rangeringen negativt. Det kræver altså noget godt content, hvis man vil sikre sig, at personer bliver på siden og ikke forlader med det samme. Til at bakke sin tekst op kan det derfor være en fordel med billeder, video, statistikker m.m., da alt dette kan føre til, at den besøgende holder sig længere tid på siden.

Alt i alt har det værdiskabende indhold vundet frem, og det betyder, at man nu skal skrive til de besøgende, hvorefter Google nok skal opfange siden, hvis det er noget, de besøgende synes godt om. Indbound marketing er som følge af udviklingen blevet et af de vigtigste områder inden for online markedsføring, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbig. Du kan pasende læse mere om det samt content marketing, så du bliver klædt godt på til at holde på dine kunders opmærksomhed i længere tid på hjemmesiden.

Søgeordstætheden i tekster anno 2019

Selvom det tidligere er beskrevet, hvordan keyword stuffing er gået af mode, så er der stadig nogle elementer af det, du skal have in mente, når du skriver tekster i 2019. Du skal ikke fylde din tekst op, men en god huskeregel er, at 1-2% af din tekst skal bestå af de vigtigste keywords. Det er selvfølgelig ikke specielt meget, og de vil alt andet lige fremgå naturligt i den procentmængde alligevel.

Dog er der en mening med galskaben. Grunden til, at keywords stadig skal fremgå lidt oftere, er simpelthen, at du gør Googles arbejde lettere, når du skal placeres i deres søgemaskine. Både keywords og LSI’er (Latent Semantisk Indeksering), hvilket er synonymer eller relaterede søgeord, skal altså være en integreret del af din tekst.
De skal alle med i teksten, men det er stadig indholdet, som skal løfte dig i rangeringerne, mens disse ord/sætninger, vi omtaler her, blot medvirker til, at Google bedre kan placere dig. 

Tænk længde ind i alt dit content – brug skyskraber-indhold

Endnu et af de vigtige elementer, når du arbejder med tekstforfatning, er længden. For det første er en længere tekst typisk ensbetydende med, at du serverer mere indhold for dine læsere, så de faktisk forlader din side med fornyet viden. Det er også noget, Google vægter højt, hvilket nedenstående graf indikerer. Mængden af ord har altså en tydelig sammenhæng med gode placeringer i søgemaskinerne.

(Kilde: Backlinko.com)

Når man skriver tekster i dag, vil det ofte være med henblik på at lave skyskraber-indhold. Det vil sige, at man kigger på sine konkurrenter og deres tekster. Derefter laver man så længere og mere indholdsrige tekster, så Google hellere vil holde øje med dem samt vise dem frem for sine kunder.

At skrive tekster, der taler til både besøgende og kunder, er ikke så udfordrende længere. Du skal nemlig bare have fokus på at skabe værdi for dine kunder, og så vil Google følge efter helt af sig selv. Der er mange måder, hvorpå du kan skabe det indhold. Det kan være gennem blogs- og vidensportaler, produkt- samt kategoritekster og meget andet – så kom i gang.

Take away points er derfor:

  • Skriv tekster med fokus på værdiskabende indhold – ikke sælg, sælg, sælg. Den går ikke.
  • Hold dine besøgende på siden så længe som muligt.
  • 1-2% skal være keywords – ikke noget med keywords stuffing.
  • Længere tekster ranker typisk bedre.

At skrive tekster til søgemaskiner og besøgende ændrer sig hele tiden, men her har du nogle af de vigtigste elementer.

Dette er et gæsteindlæg leveret af TEXTA.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *